سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نمازعشق است
خدایا،من درخلوت خودباتورازمی گویم وازاین که این نعمت رابه من بخشیده ای،تورامی ستایم. هرچه دارم ازتودارم،ظرفیت بهره مندی ازآنها رابه من ببخش.«اهدناالصراط المستقیم»

«اِنَّ الَّذِین یَتْلُونَ کِتَابَ اللَّهِ وَ اَقَامُوا الصَّلَوةَ وَ أنْفِقُوا مِمَّا رَزَقْنَاهُمْ سِرّا وَ عَلاَنِتَهً یَرجُونَ تِجَارَةً لَّنْ تَبُورَ»

کسانى که کتاب الهى را تلاوت مى‏کنند و نماز را بر پا مى‏دارند و از آنچه به آنها روزى داده‏ایم، پنهان و آشکار انفاق مى‏کنند، تجارت پر سودى را امید دارند که نابودى و کساد در آن نیست.

تلاوت به معنى قرائت و سرسرى خواندن خالى از تفکر و اندیشه نیست، بلکه باید


    1- تفسیرالمیزان، ج 9، ص 11.

2- سوره اعراف آیه 170.

    3- المیزان، ج 8، ص 389.

4- سوره فاطر، آیه 29.

 

سرچشمه فکر باشد. فکرى که سرچشمه عمل صالح گردد، عملى که از یکسو انسان را به خدا پیوندد دهد، که مظهر آن نماز است و از سوى دیگر به خلق خدا پیوند دهد، که مظهر آن انفاق است.

اقامه نماز به معناى تداوم در به جا آوردن آن و محافظت از ترک نشدن آن است، اگر این محافظت را به عمل آورند، تجارتى پر سود و بدون کساد خواهند داشت.

نماز حس مسئولیت را تقویت مى‏کند

نماز حس مسئولیت پرهیزکارى، خدا ترسى و حق‏شناسى را در انسان زنده و تقویت مى‏کند، او را به یاد خدا و دادگاه عدل او مى‏اندازد، گرد و غبار خود پسندى و خودپرستى را از صفحه دل او مى‏شوید و او را از جهان محدود و آلوده دنیا به جهان ماوراء طبیعت به عالم پاکیها و نیکیها متوجه مى‏سازد و او را از تقلید کورکورانه از نیاکان و انواع گناهان باز مى‏دارد.

قرآن کریم از قول بنى اسرائیل مى‏فرماید:

«قَالُوا یَا شُعَیْبُ اَصَلَواتُکَ تَأمُرُکَ أنْ نِتْرُکَ مَا یَعْبُدُ أَبَاؤُنَا(1)» گفتند اى شعیب آیا نمازت تو را دستور مى‏دهد، که ما آنچه را پدرانمان مى‏پرستیدند، ترک گوئیم.

در واقع بنى‏اسرائیل، تمام دین خدا را که حضرت شعیب به آنها ارائه مى‏کرد، در قالب نماز او به وضوح، آشکار مى‏دیدند.


    1- سوره هود آیه 87.

(102)


نماز موجب خشیت الهى است

«اِنَّمَا تُنْذِرُ الَّذیِنَ یَخْشَونَ رَبَّهُمْ بِاْلغَیْبِ وَ اَقَامُوا الصَّلوةَ وَ مَنْ تَزَکَّى فَاِنَّماُ یَتَزَکَّى لِنَفْسِهِ وَ اِلَى اللَّهِ اُلمَصِیرُ(1)» تو فقط کسانى را انذار مى‏کنى که از پروردگار خود در پنهانى مى‏ترسند و نماز را بر پا مى‏دارند و هر کس تقوى و پاکى پیشه کند، نتیجه آن به خودش باز مى‏گردد و بازگشت همگان به سوى خداست.

انذارهاى پیامبر، تنها در دلهاى آماده اثر مى‏گذارد. تا در دل خوف خدا نباشد و در نهان و آشکار احساس مراقبت یک نیروى معنوى بر خود نکند و با انجام نماز که قلب را زنده مى‏کند و به یاد خدا وا مى‏دارد به این احساس درونى مدد نرساند، انذارهاى انبیاء و اولیاء خدا بى‏اثر خواهد بود.

نماز یکى از ویژگیهاى پرهیزکاران است

یکى از ویژگیهاى پرهیزکاران، این است که نماز به پا مى‏دارند «یُقِیمُونَ الصَّلوةَ(2)»نماز که رمز ارتباط با خداست، مؤمنانى را که به ملکوت راه یافته‏اند، در یک رابطه دائمى و همیشگى با آن مبدأ بزرگ آفرینش، نگاه مى‏دارد و لذا تسلیم جباران و ستمگران نمى‏شوند و فکر و عمل و گفتار او خدائى مى‏شود. از آیه شریفه «لَارَیْبَ فِیِه هُدىً لِلْمتَّقیِنَ(3)» استفاده مى‏شود که، این خداوند متعال است که، توفیق اقامه نماز و هدایت را به ایشان داده است در واقع متقین داراى دو هدایتند، یک هدایت اوّلى که بواسطه آن متقى شدند و یک هدایت دیگر، که خداى سبحان به پاس تقوایشان به ایشان کرامت فرمود(4)».

 


    1- سوره فاطر آیه 18.

    2- سوره بقره آیه 3.

    3- سوره بقره آیه 2.

4- المیزان، ج 1، ص 70.

http://www.mohsenzade.com


[ شنبه 91/11/14 ] [ 11:22 صبح ] [ شهرزادنصر ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

25سال است کارمندآموزش وپرورش هستم.رسالت خودمی بینم که درزمینه نمازآنچه درتوان دارم انجام دهم.
لینک های مفید
امکانات وب


بازدید امروز: 12
بازدید دیروز: 9
کل بازدیدها: 29728