نمازعشق است خدایا،من درخلوت خودباتورازمی گویم وازاین که این نعمت رابه من بخشیده ای،تورامی ستایم.
هرچه دارم ازتودارم،ظرفیت بهره مندی ازآنها رابه من ببخش.«اهدناالصراط المستقیم»
| ||
«اِنَّ الَّذِین یَتْلُونَ کِتَابَ اللَّهِ وَ اَقَامُوا الصَّلَوةَ وَ أنْفِقُوا مِمَّا رَزَقْنَاهُمْ سِرّا وَ عَلاَنِتَهً یَرجُونَ تِجَارَةً لَّنْ تَبُورَ» کسانى که کتاب الهى را تلاوت مىکنند و نماز را بر پا مىدارند و از آنچه به آنها روزى دادهایم، پنهان و آشکار انفاق مىکنند، تجارت پر سودى را امید دارند که نابودى و کساد در آن نیست. تلاوت به معنى قرائت و سرسرى خواندن خالى از تفکر و اندیشه نیست، بلکه باید 1- تفسیرالمیزان، ج 9، ص 11. 2- سوره اعراف آیه 170. 3- المیزان، ج 8، ص 389. 4- سوره فاطر، آیه 29.
سرچشمه فکر باشد. فکرى که سرچشمه عمل صالح گردد، عملى که از یکسو انسان را به خدا پیوندد دهد، که مظهر آن نماز است و از سوى دیگر به خلق خدا پیوند دهد، که مظهر آن انفاق است. اقامه نماز به معناى تداوم در به جا آوردن آن و محافظت از ترک نشدن آن است، اگر این محافظت را به عمل آورند، تجارتى پر سود و بدون کساد خواهند داشت. نماز حس مسئولیت را تقویت مىکند نماز حس مسئولیت پرهیزکارى، خدا ترسى و حقشناسى را در انسان زنده و تقویت مىکند، او را به یاد خدا و دادگاه عدل او مىاندازد، گرد و غبار خود پسندى و خودپرستى را از صفحه دل او مىشوید و او را از جهان محدود و آلوده دنیا به جهان ماوراء طبیعت به عالم پاکیها و نیکیها متوجه مىسازد و او را از تقلید کورکورانه از نیاکان و انواع گناهان باز مىدارد. قرآن کریم از قول بنى اسرائیل مىفرماید: «قَالُوا یَا شُعَیْبُ اَصَلَواتُکَ تَأمُرُکَ أنْ نِتْرُکَ مَا یَعْبُدُ أَبَاؤُنَا(1)» گفتند اى شعیب آیا نمازت تو را دستور مىدهد، که ما آنچه را پدرانمان مىپرستیدند، ترک گوئیم. در واقع بنىاسرائیل، تمام دین خدا را که حضرت شعیب به آنها ارائه مىکرد، در قالب نماز او به وضوح، آشکار مىدیدند. 1- سوره هود آیه 87. (102) نماز موجب خشیت الهى است «اِنَّمَا تُنْذِرُ الَّذیِنَ یَخْشَونَ رَبَّهُمْ بِاْلغَیْبِ وَ اَقَامُوا الصَّلوةَ وَ مَنْ تَزَکَّى فَاِنَّماُ یَتَزَکَّى لِنَفْسِهِ وَ اِلَى اللَّهِ اُلمَصِیرُ(1)» تو فقط کسانى را انذار مىکنى که از پروردگار خود در پنهانى مىترسند و نماز را بر پا مىدارند و هر کس تقوى و پاکى پیشه کند، نتیجه آن به خودش باز مىگردد و بازگشت همگان به سوى خداست. انذارهاى پیامبر، تنها در دلهاى آماده اثر مىگذارد. تا در دل خوف خدا نباشد و در نهان و آشکار احساس مراقبت یک نیروى معنوى بر خود نکند و با انجام نماز که قلب را زنده مىکند و به یاد خدا وا مىدارد به این احساس درونى مدد نرساند، انذارهاى انبیاء و اولیاء خدا بىاثر خواهد بود. نماز یکى از ویژگیهاى پرهیزکاران است یکى از ویژگیهاى پرهیزکاران، این است که نماز به پا مىدارند «یُقِیمُونَ الصَّلوةَ(2)»نماز که رمز ارتباط با خداست، مؤمنانى را که به ملکوت راه یافتهاند، در یک رابطه دائمى و همیشگى با آن مبدأ بزرگ آفرینش، نگاه مىدارد و لذا تسلیم جباران و ستمگران نمىشوند و فکر و عمل و گفتار او خدائى مىشود. از آیه شریفه «لَارَیْبَ فِیِه هُدىً لِلْمتَّقیِنَ(3)» استفاده مىشود که، این خداوند متعال است که، توفیق اقامه نماز و هدایت را به ایشان داده است در واقع متقین داراى دو هدایتند، یک هدایت اوّلى که بواسطه آن متقى شدند و یک هدایت دیگر، که خداى سبحان به پاس تقوایشان به ایشان کرامت فرمود(4)».
1- سوره فاطر آیه 18. 2- سوره بقره آیه 3. 3- سوره بقره آیه 2. 4- المیزان، ج 1، ص 70. [ شنبه 91/11/14 ] [ 11:22 صبح ] [ شهرزادنصر ]
[ نظرات () ]
|
||
[ فالب وبلاگ : وبلاگ اسکین ] [ Weblog Themes By : weblog skin ] |